Weten Jaargang 13 nummer 2

In- of exclusief onderwijs voor hoogbegaafden? Zo zwart-wit is het helemaal niet

‘Houd hoogbegaafde kinderen zo veel mogelijk binnen het reguliere onderwijs’, vindt Sylvia Drent, adviseur hoogbegaafdheid in het basisonderwijs. ‘Veel hoogbegaafde kinderen denken heel anders en komen pas in een Leonardoklas aan hun trekken, vindt Natasja Vranken, directeur van de Leonardostichting. In een gesprek onderbouwen de twee bevlogen vrouwen hun stelling, die helemaal niet zo zwart-wit blijkt te zijn.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
HB Portret Merlijn Vis (11), groep 7

Hoe vind je het om heel slim te zijn? ‘Soms is dat wel fijn. Maar het is saai als ik in de klas moet luisteren naar uitleg terwijl ik het al lang begrijp. Dan ga ik maar vast de opdracht bekijken of een beetje met mijn spullen rommelen. Ik speel bijvoorbeeld dat mijn potlood levend is en tegen mijn gum gaat vechten. Ik zou liever hebben dat ze aan iedereen vragen: ‘Snap je het al of nog niet?’ En dan alleen uitleg geven aan wie het nog niet snapt. En dat de anderen dan door mogen werken. Bij rekenen gaat dat al zo; dan zit ik bij de pluskinderen.’

Lees verder
Voorwoord en inhoud nummer 4 -2019

Wat weet u van talent, meerbegaafdheid en hoogbegaafdheid? Veel waarschijnlijk. In ieder geval veel meer dan uw collega’s. U leest Talent, u heeft een opleiding gevolgd of bent er op een andere manier mee in aanraking gekomen. Is kennis macht? Ja en nee. Het maakt u misschien ook een roepende in de woestijn. Minister Slob heeft vorig jaar als een van zijn eerste acties een subsidiepotje van 15 miljoen euro gecreëerd om begaafdheid meer en beter over het voetlicht te brengen op de scholen. Internationale onderzoeken wijzen uit dat we toch wel flink achterlopen op dit gebied. …..

Lees verder