Artikelen

Jaargang 21 nummer 4 2019
HB Portret Merlijn Vis (11), groep 7

Hoe vind je het om heel slim te zijn? ‘Soms is dat wel fijn. Maar het is saai als ik in de klas moet luisteren naar uitleg terwijl ik het al lang begrijp. Dan ga ik maar vast de opdracht bekijken of een beetje met mijn spullen rommelen. Ik speel bijvoorbeeld dat mijn potlood levend is en tegen mijn gum gaat vechten. Ik zou liever hebben dat ze aan iedereen vragen: ‘Snap je het al of nog niet?’ En dan alleen uitleg geven aan wie het nog niet snapt. En dat de anderen dan door mogen werken. Bij rekenen gaat dat al zo; dan zit ik bij de pluskinderen.’

Lees verder
Voorwoord en inhoud nummer 4 -2019

Wat weet u van talent, meerbegaafdheid en hoogbegaafdheid? Veel waarschijnlijk. In ieder geval veel meer dan uw collega’s. U leest Talent, u heeft een opleiding gevolgd of bent er op een andere manier mee in aanraking gekomen. Is kennis macht? Ja en nee. Het maakt u misschien ook een roepende in de woestijn. Minister Slob heeft vorig jaar als een van zijn eerste acties een subsidiepotje van 15 miljoen euro gecreëerd om begaafdheid meer en beter over het voetlicht te brengen op de scholen. Internationale onderzoeken wijzen uit dat we toch wel flink achterlopen op dit gebied. …..

Lees verder
Hoogbegaafd en doof, dubbel bijzonder

Mathilde de Geus is specialist doof/slechthorend. Ze heeft zeventien dove kinderen onder haar hoede, tussen 3 en 22 jaar. ‘Bij sommige kinderen kom ik thuis, bij anderen op school, afhankelijk van de behoefte. De tieners begeleid ik vooral op afstand: als ze me nodig hebben, facetimen ze mij. Daarnaast vertel ik leraren over talenten en beperkingen van dove leerlingen in het algemeen. En ik help hen goed om te gaan met de dove en slechthorende leerlingen die ze op dat moment in hun klas hebben.’ ...

Lees verder
De Grote HB-QUIZ 2019

Minister Slob heeft dit jaar 15 miljoen euro uitgetrokken om onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen een impuls te geven. Met deze subsidie wil hij de voorlopers op dit gebied belonen en de achterblijvers stimuleren, zo schrijft de minister. Volgens de PO-Raad is het bedrag niet alleen veel te klein, de regeling brengt ook nogal wat administratieve rompslomp met zich mee voor de deelnemende scholen. Hoe het ook zij, het is goed dat het thema hoogbegaafdheid op de agenda van elke school geplaatst wordt. Precies die functie heeft ook De Grote HB-Quiz 2019. Een quiz ter lering en vermaak.

Lees verder
Rubriek: Vooruit

Deze keer in Vooruit: Experimenteren met polymeren. Polymeren zijn lange strengen van dezelfde moleculen, die extreem veel vocht aan zich kunnen binden. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt in wegwerpluiers. Leerlingen krijgen opdracht om experimentjes uit te voeren en voorspellingen te doen over hoe die zullen verlopen en wat de uitkomst zal zijn.

Lees verder
‘Ik had mijn talenten graag wat eerder in het vizier gehad.’

Dick Verwij is een makkelijke leerling. Fluitend doorloopt hij de basisschool en de eerste jaren van de middelbare school. Te fluitend, zo blijkt aan het einde
van de middelbare school. Forse hiaten in zijn persoonlijke ontwikkeling staan een vlotte doorstroming in de weg. Twaalf ambachten en dertien ongelukken kenmerken zijn vroege maatschappelijke carrière. Uiteindelijk ontdekt hij zichzelf én zijn passie bij Novilo, het opleidingsinstituut voor docenten die begaafde leerlingen beter willen begeleiden. Wie is Dick Verwij en wat drijft hem?

Lees verder
Rubriek: Gaaf!

Voor Talent zoekt Carla Desain telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit.
Deze keer:
- De bromvliegzwaan
- GraviTrax
- Poly Bridge
- Youper

Lees verder
‘Laat leerlingen vooral voelen hoe leuk het is om hoogbegaafd te zijn.’

De 21-jarige Erik van den Boom lijkt het prototype hoogbegaafde. Op 13-jarige leeftijd rondt hij het gymnasium af. Hoewel hij natuurkunde wil gaan studeren, kiest hij uiteindelijk toch voor een muziekcarrière. Een bijzondere stap. Eind vorig jaar sprak hij op de SLO-conferentie Begaafdheid & Talentontwikkeling. Talent zocht hem op.

Lees verder
Boeken Plus

Deze keer:
- Vier je prikkels. Kwartetspel over overexcitabilities voor hoogsensitieve kinderen en volwassenen.
Auteurs: Suzanne Franssen en Annelie Neuteboom. Sherpa
- Het autistische denken. Kijk of er meer aan de hand is. Verder dan Hoogbegaafdheid, ADHD… Auteur: Adi van den Brande.
- ChillSkillz.

Lees verder
Nieuws en Challenge

Nieuws en Challenge

Deze keer in Nieuws:
- Oprichting landelijk netwerk HB-HO
- Conferentie Begaafdheid en Talentontwikkeling
- Onderzoek naar authenticiteit op het werk
- IHBV groeit!
- SLO vernieuwt website
- Veel aanvragen subsidieregeling begaafde leerlingen
- Onderzoek naar schoolcarrière hoogbegaafden

Challenge
- Online wiskunde D
- Light Verse wedstrijd
- NRC fotowedstrijd
- United Netherlands

Lees verder
Anouke Bakx benoemd tot bijzonder hoogleraar begaafdheid

In een bomvolle Senaatszaal van de Radboud Universiteit sprak Anouke Bakx op vrijdag 12 april haar inaugurale rede uit: Begaafde leerling zoekt leerkracht. Daarmee werd zij officieel bijzonder hoogleraar begaafdheid.

Lees verder
Stelling: ‘Het standaardcurriculum is niet geschikt voor hoogbegaafde kinderen’

Erik van den Boom (21) kreeg landelijke bekendheid toen hij op 13-jarige leeftijd het gymnasium afrondde. In plaats van natuurkunde te
gaan studeren, ging Erik – aangemoedigd door dj Armin van Buuren – muziek componeren en produceren. Het leverde hem zelfs een contract op bij Armada Music. Tegenwoordig is hij singer-songwriter en leert zichzelf Koreaans en Chinees. Erik van den Boom is het schoolvoorbeeld van een hoogbegaafde,
eigenwijze, zeer veelzijdige, autonome denker en doener. Jonge mensen zoals hij hebben een andere begeleiding nodig dan anderen. In Talent nummer 3 van dit jaar brak Joseph S. Renzulli een lans voor een ‘vrijer curriculum’. ‘Het standaardcurriculum heeft getalenteerde kinderen veel te weinig te bieden. Leraren
en directies moeten daarvoor op de barricaden’, vindt Renzulli.

Lees verder