Artikelen

Jaargang 20 nummer 5
Palmen op de Noordpool

Carla Desain zoekt in Carla's Corner elk nummer de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor jouw kind of leerling. Deze keer 'Palmen op de Noordpool', 'Circuit Maze', 'Kunst voor beginners' en 'Natuurorigami'.

Lees verder
Minder is meer

Voorwoord en inhoud Talent 5, jaargang 28, september 2018

Lees verder
Passend onderwijs heeft de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen juist afgezwakt.

In de rubriek De Stelling reageren specialisten en andere nauwbetrokken mensen op een actuele kwestie betreffende hoogbegaafdheid. Deze keer luidt de stelling: Passend onderwijs heeft de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen juist afgezwakt.

Lees verder
‘Goed kijken, maatwerk leveren, kleine stapjes zetten.’

In juni sloot de derde lichting de post-HBO-opleiding tot specialist speciaal en begaafd af. Tien dames vertellen over wat ze hebben geleerd en hoe ze de opgedane kennis in de praktijk gaan brengen. Hun devies luidt: goed kijken, maatwerk leveren en kleine stapjes zetten.

Lees verder
Levelwerk als uitdaging voor meerbegaafden

Meerbegaafde leerlingen laten zich graag uitdagen, vertelt Sylvia Lodder van Openbare basisschool Het Overbos. Talent neemt een kijkje in de Oostvoornse school tijdens het Levelwerk. ‘Juf, mogen we de moeilijkste proberen?’

Lees verder
‘Op de DWS is alles leuk’

In HB-Portret vertelt de tienjarige Isak Trklja Bubalo uit groep 7 van de Day a Week school wat hem boeit en beweegt.

Lees verder
Hoe daag je slimme kleuters uit?

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong moet je snel signaleren. Maar wat doe je als je zo’n vermoeden hebt? Ann Meersman, leerkracht en Kristin Stroobandt, kleuterleidster, zijn al jaren nauw betrokken bij vzw Bekina, een actieve vereniging in België die opkomt voor de belangen van hoogbegaafde en uitzonderlijk getalenteerde kinderen. Samen schreven ze het praktische boek ‘Kleuters die nét iets meer kunnen.’ Het boek bevat meer dan 400 tips om deze kleuters beter te begeleiden.

Lees verder
Stimulerend signaleren van begaafdheid bij kinderen met NT2-achtergrond

Ze zijn er natuurlijk wel, begaafden met een NT2-achtergrond, maar ze worden makkelijk over het hoofd gezien. Veel screeningsinstrumenten en verrijkingsmaterialen hebben een fikse talige component. Toch hebben ook deze kinderen een uitdagend aanbod nodig om tot bloei te kunnen komen. Hoe kun je ze er dan toch uitpikken?

Lees verder
Kunst maken en beoordelen

De vorige keer hebben de kinderen een kunstwerk van aluminiumfolie gemaakt. De nieuwe opdracht sluit daarbij aan. Samen moeten ze de gemaakte kunstwerken zo objectief mogelijk beoordelen. Daarvoor zijn criteria nodig, zodat de beslissingen onderbouwd kunnen worden. Doen deze criteria recht aan de verschillende aspecten van de kunstwerken? En helpen de criteria om een goed onderbouwde discussie te voeren?

Lees verder
Een serious game voor leerkrachten over hoogbegaafdheid

Leerkrachten ervaren handelingsverlegenheid in de signalering van hoogbegaafde leerlingen en het afstemmen van begeleiding op de onderwijsbehoeften van deze doelgroep. Waarom wordt er eigenlijk nog zo weinig aandacht gericht op de houding van de leerkracht? De game ‘De Meester de Baas’ wil hierin verandering brengen. In ongeveer een half uur wordt de leerkracht uitgedaagd om zijn eigen beeld van hoogbegaafdheid weer te geven. De opbouw van de game gaat van redelijk abstract (kenmerken van hoogbegaafdheid) naar meer concreet (handelingsrepertoire van de leerkracht).

Lees verder
Meten en weten

In de rubriek Meten en Weten speurt Talent naar bijzondere, actuele of belangwekkende berichten over begaafdheid.
In dit nummer:
- Hoe leg je een IQ-test uit?
- Successen moet je vieren
- Milieu-onderzoek geschikt voor hoogbegaafden
- Als genie geboren worden

Lees verder