Jaargang 38 nummer 1 2018

Ontwikkeling en Onderzoek – Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde?

De auteurs onderzochten of er een manier was om vroegtijdig te signaleren welke pabo-studenten extra rekenhulp nodig hadden en vroeg moesten starten met de voorbereiding van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde.

Gratis
Ontwikkeling en onderzoek – Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)

De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.

Gratis
Redactioneel – Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten, bespreekt de inhoud van deze editie van het blad.

Gratis
Alles is moeilijk voor het makkelijk wordt – Programmeren in de reken-wiskundeles (jrg 38 nr. 1, 2018)

Hoe kan computational thinking op de basisschool worden ontwikkeld in combinatie met vakinhoud die al jaren op ht rooster staat? De auteur legt op praktische wijze uit hoe leerkrachten dit in de klas kunnen toepassen en bespreekt het HIP-model.

Bewijs uit het gerijmde – Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

Jaap van Lakerveld geeft al rijmend veel voorbeelden van hoe er van kinds af aan overal rekenen-wiskunde is, als je het maar wilt zien...

Gratis
Probleemoplossen en gecijferdheid (jrg 38 nr. 1, 2018)

Deze zomer zette Jos van den Bergh een punt achter zijn onderwijscarrière. Hij gaf een afscheidscollege in stijl – vol reken-wiskundige ‘ei-genaardigheden’ – en met een duidelijke boodschap voor het reken-wiskundeonderwijs.

Alle artikelen