Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 1 2018 Gratis
Basisproblemen bij kubisch vergroten - Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (Keijzer, 2018)

Ontwikkeling en onderzoek – Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)

Door: Keijzer, R., Brouwer, W., & Van den Bergh, J.W.M. (2018).

De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.

Het adequaat omgaan met situaties waar sprake is van kubisch vergroten blijkt telkens een belangrijk struikelblok voor studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs. Dit komt in ieder geval naar voren uit analyses van resultaten van de landelijke kennisbasistoets.

We gingen na wat het kubisch vergroten voor studenten moeilijk maakt. We vonden dat er moeilijkheden liggen in het interpreteren van de context, het gebruik van referentiematen, het gebruik van vaktaal en het misinterpreteren van de rekenregel voor het bepalen van de inhoud van een blok.

Bron: Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, 38(1), 41-47
Ontwikkeling en Onderzoek – Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde?

De auteurs onderzochten of er een manier was om vroegtijdig te signaleren welke pabo-studenten extra rekenhulp nodig hadden en vroeg moesten starten met de voorbereiding van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde.

Lees verder
Redactioneel – Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten, bespreekt de inhoud van deze editie van het blad.

Lees verder