Doen Jaargang 6 - nummer 2 (2018-2019)

Alle kleuters hebben iets te vertellen

De verhalen van kleuters zijn niet altijd goed te volgen en lang niet allemaal vertellen ze uit zichzelf en met gemak. Ze zijn soms verlegen, onzeker, beheersen de taal onvoldoende of hebben last van een combinatie daarvan. Maar álle kleuters hebben iets te vertellen, laten Hieke van Til en Marian Bruggink in dit artikel zien.
Daar aandacht voor hebben, goed luisteren, echt nieuwsgierig zijn én doorvragen stimuleert de taalvaardigheid. In een pilotstudie op een school is daarom onderzocht of de inzet van taalrondes, waarin leraar en kinderen elkaar eigen ervaringen vertellen, een positief effect had op de vertelvaardigheid, vergeleken met een groep waar geen taalrondes plaatsvonden.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
inhoudsopgave jaargang 7 nummer 1
Lees verder
redactioneel

ervaringen van de hoofdredacteur...

Lees verder