Weten Jaargang 1 - Nummer 2 (2013-2014)

Begrijp jij wat je leest?

Wat op het rooster staat als ‘begrijpend lezen’ krijgt in veel scholen de nodige aandacht. Met name schoolleiders vragen zich af hoe de score op toetsen kan worden opgekrikt. Leraren zouden vooral graag meer merken van de transfer naar lezen in andere vakken. In dit artikel geeft Dolf Janson naar aanleiding van lesobservaties wat ideeën die zowel die transfer als de scores vooruit kunnen helpen.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Iedereen taalcompetent in de 21e eeuw? – drie uitdagingen voor het po

Van den Branden benoemt drie uitdagingen voor het taalonderwijs in de basisschool:
1. Actualiseer het curriculum en baseer doelen en inhouden op wat kinderen in de 21e eeuw met taal moeten kunnen doen. 2. Baseer de didactiek op wat wetenschappers in de 21e eeuw weten over krachtig taalonderwijs en maak je taalonderwijs uitdagend en betekenisvol. 3. Werk niet alleen aan taal is daarom een logische consequentie met twee accenten: doorbreek de grenzen tussen vakken en stimuleer samenwerking binnen en buiten de school, zodat taalgebruik functioneel is.

Lees verder
redactioneel
Lees verder