Weten Jaargang 4 - Nummer 3 (2016-2017)

Geef ze de ruimte!

Kinderen leren veel uit de gesprekken die ze voeren met jou als leraar, maar uit het onderzoek van Nynke van der Schaaf naar gesprekken op de naschoolse opvang, blijkt dat kinderen ook heel veel leren van de gesprekken die ze met elkaar voeren. In dit artikel legt de auteur uit hoe je van dit soort gesprekken leermomenten maakt, vooral door hen zelf met oplossingen te laten komen.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Iedereen taalcompetent in de 21e eeuw? – drie uitdagingen voor het po

Van den Branden benoemt drie uitdagingen voor het taalonderwijs in de basisschool:
1. Actualiseer het curriculum en baseer doelen en inhouden op wat kinderen in de 21e eeuw met taal moeten kunnen doen. 2. Baseer de didactiek op wat wetenschappers in de 21e eeuw weten over krachtig taalonderwijs en maak je taalonderwijs uitdagend en betekenisvol. 3. Werk niet alleen aan taal is daarom een logische consequentie met twee accenten: doorbreek de grenzen tussen vakken en stimuleer samenwerking binnen en buiten de school, zodat taalgebruik functioneel is.

Lees verder
redactioneel
Lees verder