Weten Jaargang 4 - Nummer 1 (2016-2017)

Meer halen uit gesprekken met jonge kinderen

Binnen de afdeling Theoretische- en Onderwijspedagogiek van de VU Amsterdam is de afgelopen jaren een grootschalig interventieonderzoek uitgevoerd waarin leraren werden begeleid in het verbeteren van de kwaliteit van gesprekken met jonge kinderen. In dit artikel laat Chiel van der Veen zien hoe leraren meer kunnen halen uit deze gesprekken en wat daarbij de rol van metacommunicatie is.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Iedereen taalcompetent in de 21e eeuw? – drie uitdagingen voor het po

Van den Branden benoemt drie uitdagingen voor het taalonderwijs in de basisschool:
1. Actualiseer het curriculum en baseer doelen en inhouden op wat kinderen in de 21e eeuw met taal moeten kunnen doen. 2. Baseer de didactiek op wat wetenschappers in de 21e eeuw weten over krachtig taalonderwijs en maak je taalonderwijs uitdagend en betekenisvol. 3. Werk niet alleen aan taal is daarom een logische consequentie met twee accenten: doorbreek de grenzen tussen vakken en stimuleer samenwerking binnen en buiten de school, zodat taalgebruik functioneel is.

Lees verder
redactioneel
Lees verder