Weten Jaargang 2 - Nummer 1 (2014-2015)

Op expeditie met Rob Ruggenberg

Jeugdboekenschrijver Rob Ruggenberg is een leven lang journalist geweest bij de Brabantse pers - na een paar jaar varen voor de marine - en heeft daar zijn taalgevoeligheid op peil gehouden en z’n nieuwsgierig-heid en reislust lang kunnen bevredigen. Uiteindelijk deed zich een kans voor om de krant vaarwel te zeggen en zich te richten op een wat jonger leespubliek en wat heeft dat doorleefde en prachtige verhalen opgeleverd!

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Iedereen taalcompetent in de 21e eeuw? – drie uitdagingen voor het po

Van den Branden benoemt drie uitdagingen voor het taalonderwijs in de basisschool:
1. Actualiseer het curriculum en baseer doelen en inhouden op wat kinderen in de 21e eeuw met taal moeten kunnen doen. 2. Baseer de didactiek op wat wetenschappers in de 21e eeuw weten over krachtig taalonderwijs en maak je taalonderwijs uitdagend en betekenisvol. 3. Werk niet alleen aan taal is daarom een logische consequentie met twee accenten: doorbreek de grenzen tussen vakken en stimuleer samenwerking binnen en buiten de school, zodat taalgebruik functioneel is.

Lees verder
redactioneel
Lees verder