Weten Jaargang 1 - Nummer 3 (2013-2014)

Taal inclusief!

Over de vraag: “Willen jullie meewerken aan het ontwikkelen van een plusboek bij onze taalmethode?” hoefden Manon Hulsbeek en Ellis Bronkhorst niet lang na te denken, want er was nauwelijks geschikt materiaal voor taalverrijking beschikbaar. In dit artikel vertellen zij over het ontwikkelwerk, illustreren dit met twee thema’s en delen enkele ervaringen van eerste gebruikers.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Iedereen taalcompetent in de 21e eeuw? – drie uitdagingen voor het po

Van den Branden benoemt drie uitdagingen voor het taalonderwijs in de basisschool:
1. Actualiseer het curriculum en baseer doelen en inhouden op wat kinderen in de 21e eeuw met taal moeten kunnen doen. 2. Baseer de didactiek op wat wetenschappers in de 21e eeuw weten over krachtig taalonderwijs en maak je taalonderwijs uitdagend en betekenisvol. 3. Werk niet alleen aan taal is daarom een logische consequentie met twee accenten: doorbreek de grenzen tussen vakken en stimuleer samenwerking binnen en buiten de school, zodat taalgebruik functioneel is.

Lees verder
redactioneel
Lees verder