Weten Jaargang 4 - Nummer 3 (2016-2017)

Taalonderwijs aan nieuwkomers

Veel scholen krijgen te maken met nieuwkomerskinderen. Een nieuwe handreiking voor scholen schetst een meerjarenperspectief
voor de integratie van nieuwkomerskinderen. Maaike Hajer van Hogeschool Utrecht en Saskia Versloot van Marant van het Lectoreninitiatief Professionalisering Taalonderwijs Nieuwkomers (LPTN) vertellen hierover.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Iedereen taalcompetent in de 21e eeuw? – drie uitdagingen voor het po

Van den Branden benoemt drie uitdagingen voor het taalonderwijs in de basisschool:
1. Actualiseer het curriculum en baseer doelen en inhouden op wat kinderen in de 21e eeuw met taal moeten kunnen doen. 2. Baseer de didactiek op wat wetenschappers in de 21e eeuw weten over krachtig taalonderwijs en maak je taalonderwijs uitdagend en betekenisvol. 3. Werk niet alleen aan taal is daarom een logische consequentie met twee accenten: doorbreek de grenzen tussen vakken en stimuleer samenwerking binnen en buiten de school, zodat taalgebruik functioneel is.

Lees verder
redactioneel
Lees verder