Praktijkonderzoek Jaargang 4 - Nummer 2 (2016-2017)

Taalonderzoek in de praktijk

Bé Poolman promoveerde in maart 2016 aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar de verschillen in taalontwikkeling bij jonge kinderen in Noordoost- Nederland. Lisanne Bos is in mei 2016 gepromoveerd aan de Vrije Universiteit en Centrum Brein en Leren met onderzoek naar beter leren lezen met verbeeldingskracht.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Iedereen taalcompetent in de 21e eeuw? – drie uitdagingen voor het po

Van den Branden benoemt drie uitdagingen voor het taalonderwijs in de basisschool:
1. Actualiseer het curriculum en baseer doelen en inhouden op wat kinderen in de 21e eeuw met taal moeten kunnen doen. 2. Baseer de didactiek op wat wetenschappers in de 21e eeuw weten over krachtig taalonderwijs en maak je taalonderwijs uitdagend en betekenisvol. 3. Werk niet alleen aan taal is daarom een logische consequentie met twee accenten: doorbreek de grenzen tussen vakken en stimuleer samenwerking binnen en buiten de school, zodat taalgebruik functioneel is.

Lees verder
redactioneel
Lees verder