Weten Jaargang 2 - Nummer 3 (2014-2015)

Werkwoordspelling: Houd het simpel!

Het correct leren spellen van werkwoorden heeft het imago van ‘moeilijk’. Het effect daarvan is dat in spellinglessen het omgaan met werkwoorden uitgebreide aandacht krijgt. Het gevolg is echter dat het juist daardoor onnodig moeilijk gemaakt wordt. Dit is helemaal niet nodig, want het correct spellen van werkwoorden is vrij simpel.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Iedereen taalcompetent in de 21e eeuw? – drie uitdagingen voor het po

Van den Branden benoemt drie uitdagingen voor het taalonderwijs in de basisschool:
1. Actualiseer het curriculum en baseer doelen en inhouden op wat kinderen in de 21e eeuw met taal moeten kunnen doen. 2. Baseer de didactiek op wat wetenschappers in de 21e eeuw weten over krachtig taalonderwijs en maak je taalonderwijs uitdagend en betekenisvol. 3. Werk niet alleen aan taal is daarom een logische consequentie met twee accenten: doorbreek de grenzen tussen vakken en stimuleer samenwerking binnen en buiten de school, zodat taalgebruik functioneel is.

Lees verder
redactioneel
Lees verder