Artikelen

Jaargang 6 - nummer 1 (2018-2019)
inhoud

inhoudsopgave

Lees verder
Een opfrisbeurt

Zoals je je eigen werkomgeving af en toe eens moet opruimen en anders inrichten, zo is dat ook bij tijdschriften. MeerTaal heeft om die reden na vijf jaar een andere lay-out.

Lees verder
Op weg naar nieuwe kerndoelen voor het taalonderwijs

Curriculum.nu heeft als opdracht uit te zoeken wat leerlingen in po en vo in de nabije toekomst moeten kennen en kunnen. Hoe gaat dat in zijn werk en hoe hebben leraren uit het ontwikkelteam voor het leergebied Nederlands dat proces ervaren tot dan toe? Welke wensen hebben zij zelf voor de ontwikkeling van het vak?

Lees verder
Het taaltalent van Özcan Akyol

De schrijver Akyol vertelt hoe de ervaren tegenwerking, ook op de scholen die hij bezocht, hem juist motiveerden om dingen beter en anders te doen. En dat heeft gewerkt.

Lees verder
Een leerlijn schrijven met ‘peer response’

Op basis van onderzoek is een leerlijn ontwikkeld, waarbij leerlingen elkaar helpen hun teksten systematisch te verbeteren.

Lees verder
Luisteren op je eigen manier

Ouder vertelt over het luistergedrag van haar zoontje tijdens voorlezen.

Lees verder
Toekomstbestendig Nederlands taalonderwijs in het buitenland

Omdat 14000 kinderen buiten Nederland en Vlaanderen wekelijks onderwijs in de Nederlandse taal en cultuur volgen heeft de onderwijsorganisatie LanguageOne een eigen curriculum ontwikkeld. De context waarbinnen deze kinderen leven en leren sluit niet aan op bestaande Nederlandse taalmethoden. De nieuwe aanpak mikt op een meer universele aanpak, maar tegelijk ook op maatwerk.

Lees verder
Kistje brieven

Ervaringen van een leraar die een briefwisseling met een van haar leerlingen begint, omdat zijn gedrag wat ongrijpbaar is.

Lees verder
Nog meer taal!

Aankondiging van de jaarkalender creatief schrijven voor leerjaren 5-8 en de ervaring van een leerling uit groep 2 in beeld en tekst.

Lees verder
Het taaltraject

Hoe pabostudenten van hogeschool Saxion in Deventer een-op-een nieuwkomers helpen met hun verwerving van de Nederlandse taal.

Lees verder
Ontwikkelschool (J.H. Snijdersschool in Rijswijk ZH) in de kijker

Deze school doet als ontwikkelschool voor het vak Nederlands mee met de ontwikkeling van Curriculum.nu. Een van de leraren van de school beschrijft hoe ze dit traject aangrijpen om binnen het leergebied Nederlands de spelhoeken te verrijken en verdiepen en de kwaliteit van de eigen teksten van de leerlingen te verbeteren.

Lees verder
Taalonderzoek door Rosa Teepe

Promotie aan de Radboud Universiteit (2018) op basis van onderzoek naar de rol van ouderbetrokkenheid in de voorschoolse educatie. Met name het effect van het gezinsgerichte programma VVE Thuis op de woordenschat van peuters is onderzocht en bleek aantoonbaar.

Lees verder
Taalonderzoek door Fenna Swart

Promotie aan de Universiteit Utrecht (2018) op basis van onderzoek naar de 'percepties van lerarenopleiders over taal in leren en lesgeven'. Dit leidde tot vijf gebieden waar actie nodig is: taalbewustzijn, actief luisteren, organiseren van interactie, taalondersteuning, verbeteren van taal in leren en lesgeven.

Lees verder
Alle Zwolse kinderen leren lezen

In het kader van de rubriek Taalonderwijs in beeld vertellen medewerkers van Stadkamer in Zwolle, de Beste Bibliotheek van Nederland 2018, hoe zij i.s.m. hogeschool Windesheim en de de gemeente Zwolle werk maken van leesbevordering op de (voor)scholen in Zwolle.

Lees verder
Taal en W&T

Hoe draagt een lessenserie wetenschap & techniek bij aan de taalvaardigheid van leerlingen? In het kader van een onderzoeksproject leren leraren van leerjaar 6 taalbevorderende en taalondersteunende strategieën toe te passen bij hun w&t-lessen.

Lees verder
Taal = meer

Opdrachten voor leerlingen: woordentrappen maken, herkennen van stopwoorden, spiegelwoorden, in uitdrukkingen met geen dat woord veranderen in een, woorden die ervaringen oproepen.

Lees verder
De woonkamerschool

Ervaringen bij een lerares op een school met anderstalige leerlingen in de buurt van Valencia.

Lees verder
Lezen wordt leuker als je zelf schrijft

Het gedurende een maand of een half jaar wekelijks een kinderboekenschrijver op school inzetten, blijkt stimulerend voor de motivatie om zowel te gaan lezen als zelf te schrijven. Dit artikel beschrijft hoe de Stichting De Schoolschrijver op scholen hiermee aan de slag is.

Lees verder