Editie: Jaargang 1 - Nummer 1 (2013-2014)

Redactioneel
Gratis

Door Joanneke Prenger.

Lees verder
Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De meerwaarde van samen observeren

Sinds de invoering van het Referentiekader Taal wordt van leraren nog meer dan voorheen verwacht dat ze de ontwikkeling van leerlingen op de verschillende taaldomeinen volgen. Voor de domeinen mondelinge vaardigheid en schrijfvaardigheid is dit vaak geen eenvoudige klus, ook door het ontbreken van goede instrumenten.

Lees verder
In ondernemend leren krijgt taal waarde

Draagt ondernemend leren bij aan de taalontwikkeling van kinderen? We zien dat kinderen hun eigen maatstaven ten aanzien van taal gaan opschroeven vanuit hun verantwoordelijkheden voor hun kinderbedrijf. Ze besteden meer tijd aan taal en leggen de lat hoger.

Lees verder
Gedicht

Joanne Hoekstra is 17 jaar oud en dicht al sinds haar dertiende.

Lees verder
Nog meer taal!
Lees verder
Actief meedenken tijdens interactief voorlezen

Interactief voorlezen is niet alleen een leuke manier om kinderen actief te laten meedoen tijdens voorlezen, maar is ook nog eens goed voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Interactief voorlezen kent echter vele gezichten. In dit artikel laten we zien waarom en hoe interactief voorlezen ingezet kan worden om actief meedenken te bevorderen.

Lees verder
De taalles als taallab

Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.

Lees verder
Taaltegels

Taalonderwijs in beeld.

Lees verder
Werken aan woordenschat

Kinderen hebben een flinke voorsprong op school als ze een grote woordenschat hebben die ze actief en flexibel kunnen inzetten. Een goed ontwikkelde woordenschat is een belangrijke factor voor succes in hun schoolloopbaan en voor het latere functioneren in onze kennismaatschappij.

Lees verder
Schrijven in het hart van het taalonderwijs

Kinderen uit groep 3 kun je geen groter plezier doen dan hen schrijftaakjes te geven en vervolgens te bewonderen wat ze geschreven hebben. Jammer genoeg gaat die motivatie voor schrijven in de loop van de jaren snel achteruit. Veel leraren zijn ontevreden met de schrijfproducten van hun leerlingen, maar ook met de kwaliteit van hun eigen lessen.

Lees verder
Taalonderzoek in de praktijk

PABO-student Nelissa Memelink over de integratie van woordenschat bij de zaakvakken.

Lees verder