Editie: Jaargang 2 - Nummer 1 (2014-2015)

Taal=meer

Suggesties om onderzoekende taalactiviteiten te laten doen door en met de leerlingen.

Lees verder
Redactioneel
Gratis

Door Joanneke Prenger.

Lees verder
Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Column – Taalwonderen

Column door Peter van Duijvenbode.

Lees verder
Co-teaching: samen op zoek naar taalkansen bij jonge kinderen!

Hieke van Til en Caroline Offerhaus vertellen hoe je, door op een andere manier met peuters en kleuters in gesprek te gaan en gebruik te maken van hun eigen ervaringen, deze taalkansen kunt benutten. Niet alleen tijdens geplande activiteiten, maar de hele dag door. Taal leer je door taal te gebruiken; kinderen moeten de kans krijgen zoveel mogelijk betekenisvolle taal in betekenisvolle contexten te gebruiken.

Lees verder
Taalontwikkeling door onderzoekend leren binnen thema’s

In het kader van een meerjarig onderzoek van het Lectoraat Taalgebruik & Leren van de NHL Hogeschool voeren leerlingen van zeven scholen twee keer per jaar een onderzoeksproject uit naar aanleiding van een thema. De auteurs beschrijven hoe je leerlingen onderzoekend kunt laten leren met voorbeelden uit de nieuwe projectmap rond de Kinderboekenweek.

Lees verder
Beeldsonnetten van Ted van Lieshout inspireren leerlingen

Taalonderwijs in beeld.

Lees verder
Op expeditie met Rob Ruggenberg

Jeugdboekenschrijver Rob Ruggenberg is een leven lang journalist geweest bij de Brabantse pers - na een paar jaar varen voor de marine - en heeft daar zijn taalgevoeligheid op peil gehouden en z’n nieuwsgierig-heid en reislust lang kunnen bevredigen. Uiteindelijk deed zich een kans voor om de krant vaarwel te zeggen en zich te richten op een wat jonger leespubliek en wat heeft dat doorleefde en prachtige verhalen opgeleverd!

Lees verder
Taalonderzoek in de praktijk

Jenaplanschool De Mheen is een academische basisschool in Apeldoorn. Op deze academische basisschool heeft Maaike Remmers, een vierdejaarsstudent van de Katholieke Pabo Zwolle, samen met de teamleden gewerkt aan een ontwerponderzoek gericht op begrijpend lezen. Een ontwerponderzoek kent twee componenten: ontwerpen en onderzoeken.

Lees verder
Aan de slag met Wikikids

WikiKids is het meest authentieke schrijflab voor kinderen ter wereld. Zo zou Gerard Dummer WikiKids (www.wikikids.nl), de Nederlandstalige internet-encyclopedie voor en door kinderen, het liefst omschrijven. WikiKids biedt voor het onderwijs veel mogelijkheden om stelonderwijs, maar ook wereldoriëntatie, mediawijsheid en 21st century skills te stimuleren.

Lees verder
Hooggeëerd publiek!

Oefenen met theaterlezen, geïntegreerd met de didactische principes van RALFI, heeft een positief effect op het technisch leesniveau, de fluency en de leesmotivatie van leerlingen
met leesproblemen. Dat bleek in 2010 al uit het onderzoek Mag ik meedoen? Theaterlezen voor leerlingen met leesproblemen van Hanneke Stapel-Vleems en in 2012 uit het onderzoek 'Applaus voor jou!' van Elseline Knuttel. Maar het blijkt meer en meer ook uit de praktijk. De kinderen vervullen hun rol met vuur!

Lees verder
Poëzie

Henriëtte Sikkema (11) zit in groep 8 van de Johannes Bogermanschool in Grootegast. Ze maakte het gedicht 'Zomervakantie'.

Lees verder
Nog meer taal!
Lees verder