Editie: Jaargang 2 - Nummer 2 (2014-2015)

Redactinoneel
Gratis

Door Joanneke Prenger.

Lees verder
Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Samen van ideeën naar tekst

Met elkaar lezen leerlingen van groep 5/6 een tekst over aardbevingen door gaswinning in Groningen. Er moet iets gebeuren, vinden de kinderen. Ze gaan in drie of viertallen een eerste versie van een brief aan Minister Kamp schrijven. Ze genereren samen ideeën en overleggen over de formulering en opbouw van de tekst. Door gesprekken van leerlingen tijdens het schrijven te observeren, kun je zien hoe leerlingen samen een schrijfproduct tot stand brengen.

Lees verder
Meer lezen met de Kidsbieb

De Kidsbieb in Assen wordt gerund door de kinderen van groep 7 van OBS De Driemaster en CBS De Lichtbaak. Met ondersteuning van de Bibliotheek Assen is de ruimte ingericht als
kinderbibliotheek. Voor en door kinderen. Kinderen verantwoordelijkheid geven bij het bevorderen van lezen, daar draait het om in de aanpak van een kinderbibliotheek.

Lees verder
Goed onderwijs: de sleutel tot succes

We vinden veel kinderen op scholen die wel willen, maar niet kunnen lezen. Ze slagen er onvoldoende in om woorden goed en snel te ontsleutelen. Deze leerlingen hebben méér leesondersteuning en méér leesoefening nodig dan de gemiddelde leerling. Dit artikel betoogt dat met goed onderwijs de leesproblemen bij een groot deel van de leerlingen kunnen worden voorkomen.

Lees verder
1+1= SAMEN

Taalonderwijs in beeld.

Lees verder
Leer kleuters mindmappen

Mindmappen wordt steeds vaker als werkvorm in het onderwijs gebruikt. Het helpt leerlingen bij het structureren en onthouden van informatie. Dit artikel geeft een beschrijving van deze werkwijze, aangevuld met praktische handvatten om in uw eigen kleutergroep met mindmappen aan de slag te gaan!

Lees verder
Taalonderzoek in de praktijk

Annelie Meuleman-Jager is masterstudent Leren & Innoveren en heeft onderzoek gedaan naar het monitoren van eigen tekstbegrip van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Nina Wassink studeerde Neerlandistiek aan de RUG en deed onderzoek naar de verbinding tussen het poëzieonderwijs en het taalonderwijs op de basisschool. Esther Pouw is masterstudent Leren & Innoveren en heeft onderzoek gedaan naar woordenschatverwerving bij het leren van een tweede taal met behulp van de Total Physical Response-methodiek.

Lees verder
Passend onderwijs voor talentvolle leerlingen

‘Excellente leerlingen worden onvoldoende uitgedaagd’ is een veelgehoord geluid. Maar wat is dan een zinvolle en aantrekkelijke aanpak voor deze groep kinderen? Volgens de auteurs kun je door te werken met MY POD tegemoet komen aan de behoefte van de excellente leerling. Hiermee kunnen leerlingen werken aan een eigen onderzoek en breiden ze hun denkvaardigheden uit. Een heel motiverende aanpak, zo blijkt!

Lees verder
Het gebruik van Twitter in de klas

De magische aantrekkingskracht van de computer is er! Zodra het internet opgestart is, is er een hoge mate van betrokkenheid in je groep. Of het nu een website, een filmpje, of om Pinterest met foto’s gaat. Het werkt! In dit artikel aandacht voor Twitter: Hoe kun je Twitter inzetten als middel voor taalonderwijs?

Lees verder
Poëzie

‘Dit wordt een topjaar voor mij, denk ik. Ik zal mijn beste en mooiste zinnen en beelden boven halen!’ zegt de 11-jarige Yasmin Kirhan die met haar gedicht Kleuren in de straat de vijfde Kinderstadsdichter van Sint-Niklaas, België is geworden.

Lees verder
Nog meer taal!
Lees verder