Editie: Jaargang 5 - Nummer 1 (2017-2018)

Redactioneel
Gratis
Lees verder
Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De kleuterklas als voedingsbodem voor leesontwikkeling

Sinds mei 2017 is er een nieuw Protocol Preventie van Leesproblemen voor groep 1 en 2. Hier worden onder andere risicofactoren in beschreven die al in de kleuterklas gesignaleerd kunnen worden en die latere problemen met (leren) lezen kunnen voorspellen. Dit artikel beschrijft deze risicofactoren en geeft aan welke vervolgstappen je kunt zetten als je risicofactoren bij een kleuter signaleert.

Lees verder
Taaltalent

Het taaltalent van Arjen Lubach.

Lees verder
De verbeelding aan de macht

Het vertellen van verhalen staat onder druk. Leraren kiezen steeds vaker voor een filmpje of wat foto’s, pakken vaker een voorleesboek of geven leerlingen vaker een tekst te lezen, dan dat ze een verhaal vertellen. In dit artikel pleiten de auteurs voor hernieuwde aandacht voor de ‘ouderwetse’ vertelling. Hoewel… ‘ouderwets’? Hoezo zou dat eigenlijk ouderwets zijn?

Lees verder
Leuker kunnen we het wel maken

Interview met Jan Paul Schutten over zijn visie op samenhang in het taal- en rekenonderwijs op de basisschool en het belang van jeugdliteratuur daarbij.

Lees verder
Taal is meer

Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.

Lees verder
‘Juf, wat betekent vee?’

In de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK) zijn 3000 woorden opgenomen voor leerlingen in groep 1 en 2. In de Woordenlijst Amsterdamse Kinderen (WAK) zijn ruim 9000 woorden beschreven voor leerlingen van groep 3 t/m 8 (www.digiwak.nl). In dit artikel beschrijft de auteur hoe Digiwak tot stand is gekomen, welke mogelijkheden de site biedt voor leraren en hoe hiermee gewerkt kan worden in het woordenschatonderwijs.

Lees verder
Taalonderwijs in beeld

Leerlingen uit groep 7a en 7b van de Dom Helder Camaraschool uit Groningen hebben echte speeddates gehouden met boeken. Gedurende 2 minuten hadden ze een ‘date’ met een ander kind. Om de beurt vertelden ze elkaar 1 minuut lang over hun favoriete boek.

Lees verder
Taalonderzoek in de praktijk

Fedor Baarslag heeft in het kader van zijn masterstudie Leren en Innoveren (MLI) onderzoek gedaan naar leesfilms. Loes van Druten promoveerde in 2016 aan de Radboud Universiteit met het proefschrift ‘linguistic diversity and early literacy learning’, een onderzoek naar de stimulering van taalontwikkeling van het jonge kind.

Lees verder
Grammatica is leuk (deel 1)

De schoolgrammatica zoals die al decennia onderdeel is van het taalonderwijs, is qua inhoud en qua vorm niet aantrekkelijk. Dolf Janson zal in de drie nummers van MeerTaal, die dit schooljaar verschijnen, een inkijkje geven in een andere invulling van grammaticaonderwijs, gebaseerd op onderzoek en ontwikkelwerk vanuit de Radboud Universiteit.

Lees verder
Het Lees Promotie Team aan de slag

Vier leerlingen uit groep 8 zitten in de hal van daltonschool obs ’t Schöppert in Hengelo (O) met elkaar te overleggen. Samen vormen zij het Lees Promotie Team (LPT) van de school. In dit artikel beschrijft Paul Smidt, leraar op het Schöppert, hoe ze als team leerlingen hierbij begeleiden.

Lees verder
Taalonderwijs aan nieuwkomers

Hoe krijg je een goed zicht op de beginsituatie van nieuwkomers zonder hen te testen?

Lees verder
Nog meer taal!
Lees verder