Editie: Jaargang 5 - Nummer 2 (2017-2018)

Redactioneel
Gratis

Door Joanneke Prenger.

Lees verder
Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Over tweetalig onderwijs in Nederland en daarbuiten

Tweetalig primair onderwijs (tpo) met Engels als tweede onderwijstaal is nieuw in Nederland. In dit artikel gaan de auteurs in op het wetenschappelijk onderzoek naar de effecten en inrichting van tpo, kijken ze over de landsgrenzen en bespreken ze de opkomst van deze nieuwe vorm van onderwijs.

Lees verder
Taaltalent

Het taaltalent van Claudia de Breij.

Lees verder
De hardnekkigheid van laaggeletterdheid

In gesprek met Hanneke Wentink, manager Nederlands & communicatie bij Radboud in’to Languages aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Lees verder
‘Mijn zoontjes groeiden in alles bij de Taaltrein’

Ilona Roggeveld is moeder van Nolan (6) en Nelvin (6) die beiden een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben.

Lees verder
Ipads in de begrijpend leesles

In dit artikel beschrijven de auteurs aan de hand van een inspirerend praktijkvoorbeeld waarin verschillende apps worden gebruikt, hoe je iPads interactief kunt inzetten in het begrijpend leesonderwijs.

Lees verder
Taal is meer

Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.

Lees verder
Leesbegrip en leesplezier in de bovenbouw

Lezen met begrip is een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen leren op de basisschool. Leesbegrip is onlosmakelijk verbonden met leesplezier: kinderen die lezen leuk vinden, zullen vaker boeken lezen en hun leesvaardigheid steeds verder uitbreiden. Leesbegrip en leesplezier van bovenbouwleerlingen vormden dan ook de ingrediënten van het onderzoek dat in dit artikel besproken wordt.

Lees verder
Taalonderwijs in beeld

Op basisschool de Kruudwis in Venray wordt de taalmethode Taal in Beeld regelmatig flexibel en effectief ingezet. Via het leerstofoverzicht bij deze methode selecteren leraren zelf eenvoudig lesdoelen die op dat moment het beste passen bij de activiteiten in de klas. Zo kunnen ze makkelijk variëren op de in de methode aangeboden lessen.

Lees verder
Taalonderzoek in de praktijk

Yvonne van Rijk promoveerde in mei 2017 aan de Universiteit van Amsterdam met het proefschrift ‘Maximizing meaning: reading informative texts in Developmental Education’, een onderzoek naar het leren lezen van informatieve teksten in de midden-/bovenbouw van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Lees verder
Taalonderzoek in de praktijk

Suzan Nouwens is in 2017 gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies bij het ontwikkelen van begrijpend lezen in de bovenbouw van de basisschool.

Lees verder
Wees kieskeurig met prenten-apps

In de appstores van Apple en Google zijn veel apps te vinden met verhalen voor kinderen. Vrijwel altijd zijn die voorzien van veel toeters en bellen. Hierdoor verdwijnt het verhaal zelf wat naar de achtergrond. Dit heeft een negatief effect op de uitbreiding van de taalvaardigheid en de woordenschat. Het kan echter anders. Christiaan Coenraads vertelt hoe dit zit.

Lees verder
Grammatica is leuk (deel 2)

In het eerste deel van deze korte serie over betekenisgericht grammaticaonderwijs zagen we hoe peuters met twee woorden al onderscheid weten te maken tussen doenzinnen en zijnzinnen. Nu bouwen we daarop voort en gaan we die zinnen al wat verder aankleden en onderzoeken

Lees verder
Taalonderwijs aan nieuwkomers

Aan de slag met ongeletterde ogen: aandachtpunten bij de alfabetisering van nieuwkomers

Lees verder
Nog meer taal!
Lees verder