Weten Nummer 1 - 2010

Een scholing voor begeleiders: toename van kennis over gedragsproblemen en verbetering van fysieke interventie technieken

In deze studie wordt onderzocht in welke mate een scholingsprogramma leidt tot toename van kennis over gedragsproblemen en tot verbetering van de fysieke interventievaardigheden bij begeleiders van mensen met verstandelijke beperkingen en ernstige gedragsproblemen. Ook werd onderzocht of de uitkomsten op termijn standhouden.

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Redactioneel

Redactioneel door hoofdredacteur Dr. Wil H.E. Buntinx.

Lees verder
Traag werken in de snelle wereld: Bottom-up ontworpen methodisch kader voor de ondersteuning van mensen met een lichte verstandelijke beperking

Het artikel doet verslag van de ontwikkeling van een methodisch kader voor de ondersteuning van mensen met een lichte verstandelijke beperking, op basis van responsieve methodologie. Dit kader leidt tot een meer emergente werkwijze dan het klassieke ‘plan-do-check-act’ (lineaire) ondersteuningsplan.

Lees verder