Weten Nummer 3 - 2010

Ontwikkeling van een zelfevaluatieinstrument voor de zelfstandigheidsbeleving van leerlingen met een verstandelijke beperking

Dit artikel beschrijft de ontwikkeling van een instrument dat beoogt de eigen beleving van zelfstandigheid in kaart te brengen bij jongeren (VSO-ZML leerlingen) met verstandelijke beperkingen. Volgens de auteurs kan dit instrument een rol spelen bij de inrichting van het onderwijsaanbod, het curriculum, de leeromgeving en de leerroutes.

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Redactioneel

Redactioneel door hoofdredacteur Dr. Wil H.E. Buntinx.

Lees verder
Traag werken in de snelle wereld: Bottom-up ontworpen methodisch kader voor de ondersteuning van mensen met een lichte verstandelijke beperking

Het artikel doet verslag van de ontwikkeling van een methodisch kader voor de ondersteuning van mensen met een lichte verstandelijke beperking, op basis van responsieve methodologie. Dit kader leidt tot een meer emergente werkwijze dan het klassieke ‘plan-do-check-act’ (lineaire) ondersteuningsplan.

Lees verder