Editie: Nummer 4 - 2017

Redactioneel
Gratis
Lees verder
Paradigmaverschuiving

Het is de vraag of er sprake is van een paradigmaverschuiving bij theorieën over verstandelijke beperking. Om die vraag te beantwoorden bespreekt van Gennep vier naast elkaar bestaande paradigmata, waarvan er drie al geruime tijd een groot aantal aanhangers hebben en een vierde paradigma nog in opkomst is.

Lees verder
Middelengebruik bij mensen met een lichte verstandelijke beperking in een instelling: Een onderzoek naar de relatie tussen de motieven voor gebruik en ernst van middelengebruik

Mensen met een lichte verstandelijke beperking gebruiken net als veel anderen alcohol en drugs. Bij mensen met een LVB heeft dit echter eerder negatieve gevolgen voor de psychosociale en fysieke gezondheid dan bij mensen zonder een LVB. In dit artikel wordt een onderzoek naar de relatie tussen motieven voor gebruik en de ernst van middelengebruik bij mensen met een lichte verstandelijke beperking (LVB) en gedragsproblemen besproken. In het bijzonder worden verschillen tussen mensen met een LVB en mensen met zwakbegaafdheid onderzocht.

Lees verder
Organisatiecontext en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking en probleemgedrag

Ongeveer 5–15% van de mensen met een verstandelijke beperking (VB) vertoont probleemgedrag. Door de intensiteit, frequentie en/of duur van het probleemgedrag ontstaan risico’s voor de veiligheid en de kwaliteit van leven van mensen met een VB, maar ook van de mensen in hun omgeving en sociale netwerken. Dit is een verslag van een literatuuronderzoek in internationale journals naar relaties tussen organisatiecontext en probleemgedrag van mensen met een verstandelijke beperking in residentiële settings.

Lees verder
De discrepantiehypothese: hoe nu verder?

In 2013 heeft A. Wijnroks een zevental bezwaren aangedragen tegen het discrepantiemodel en het overvragingsconcept. In het tweede nummer van NTZ van 2017 heeft Jan Gielen een reactie gegeven op dit artikel uit 2013 waarin hij zich afvraagt of deze kritiek terecht is. In dit artikel probeert Wijnroks zijn kernbezwaren tegen het gebruik van de discrepantiehypothese nog meer te verhelderen, een aantal nieuwe argumenten tegen het model aan te dragen en in te gaan op de meeste kritiekpunten van Gielen.

Lees verder
Sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling zijn twee verschillende zaken

Jan Gielen brengt in dit artikel enkele nieuwe argumenten naar voren waarmee hij wil aantonen dat de sociaal-emotionele ontwikkeling
en de cognitieve ontwikkeling toch echt twee verschillende zaken zijn.

Lees verder
Boeken
Lees verder
Berichten
Lees verder
Agenda
Lees verder
Publicaties
Lees verder