Nieuwe online omgeving voor abonnees
Lees verder

Jaargang 48 - nr. 1 - 2019

Inhoud – nr. 1, mei 2019 – jaargang 48
Gratis
Redactioneel – nr. 1, mei 2019 – jaargang 48
Gratis
Nederlandse verpleegkundigen en hun competenties voor ethisch overleg

Bart Cusveller en Annemiek Schep-Akkerman schrijven over verpleegkundigen, ethiek en de plek van ethiek in de opleiding. In dit artikel wordt de vraag gesteld in hoeverre verpleegkundigen en verpleegkundestudenten competenties ontwikkelen voor deelname aan ethisch overleg. Het antwoord op deze vraag zou gevolgen kunnen hebben voor het onderwijsprogramma van verpleegkundestudenten. Dat is onderzocht met behulp van een vragenlijst. Daarnaast worden bevindingen gepresenteerd over de betrouwbaarheid van de vragenlijst.

Lesson Study: Samen met collega’s en direct toepasbaar in de praktijk

Een interview met twee docenten van de Hogeschool Utrecht over Lesson Study, een puur praktijkgerichte manier van professionaliseren in teamverband. Zij geven een beeld van Lesson Study in de praktijk en vertellen over de meerwaarde ervan.

Lectoraat onder de loep

Fuusje de Graaff heeft een evaluatiemodel ontwikkeld waarmee zowel de wetenschappelijke bijdrage als de praktijkgerichtheid van onderzoek van lectoraten op een kwalitatieve manier kan worden bepaald. In dit artikel past zij het vier stappen model toe op de 30 publicaties van het lectoraat Mantelzorg van De Haagse Hogeschool. Zo neemt de auteur ons stap voor stap mee in hoe het model werkt.

Interessante publicaties

Korte recensies over:
- 'Op de schouders van reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten.' van auteurs: Paul. A. Kirschner, Luce Claessens & Steven Raaijmakers.
- 'How people learn II: Learners, Contexts, and Cultures (2018).' van uitgever: National Academic Press.

Alle artikelen