Artikelen

Jaargang 47 - nr. 1
Redactioneel

Door Floris van Blankenstein.

Lees verder
Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Interdisciplinariteit: een baanbrekende ontwikkeling in universitair onderwijs?

Column door Hans van Hout, emeritus hoogleraar aan de UvA, in het bijzonder de onderwijskunde van het hoger onderwijs.

Lees verder
Impact van studentgecentreerde competentiegerichte leeromgevingen op de leerapproach

In dit actieonderzoek wordt de leerapproach van studenten in een studentgecentreerde competentiegerichte leeromgeving vergeleken met die in een
traditionele leeromgeving. Studenten uit de bachelor Informatica aan de Universiteit Antwerpen namen deel aan een bevraging betreffende aspecten die de
leerapproach beïnvloeden.

Lees verder
De invloed van docentgedragingen op de docent-studentrelatie

In dit artikel wordt uiteengezet welke gedragingen volgens studenten een positieve docent-student relatie (DSR) kenmerken en wat die gedragingen inhouden. Met een positieve DSR wordt een DSR bedoeld die volgens studenten bijdraagt aan hun motivatie. Als uitgangspunt wordt hiervoor een praktijkonderzoek gebruikt dat werd uitgevoerd binnen een paramedische opleiding.

Lees verder
Peer review in het hoger onderwijs: Praktische tips om peer review effectief in te zetten.

Elkaar feedback geven en peer review worden steeds belangrijker. Vandaar dat dit op Nederlandse universiteiten steeds meer gemeengoed wordt. Zo ook op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), waar in opdracht van de Dean van het TU/e Bachelor College met een praktijkonderzoek en literatuurstudie de volgende vragen zijn verkend: Hoe kunnen studenten (en docenten) gemotiveerd worden voor peer review? Onder welke voorwaarden is peer review effectief?

Lees verder
Signaal

Story design, Het geheim achter een strategisch ijzersterk verhaal, Farah Nobbe en Natalie Holwerda-Mieras, Boom Uitgevers Amsterdam, 2017.

Lees verder