Weten Jaargang 9 nummer 14 2019

Lezen met plezier; een onderzoek naar factoren die het (voor)leesplezier bij kinderen van nul tot twaalf jaar stimuleren

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die plezier hebben in lezen, vaker lezen en daardoor steeds leesvaardiger worden (Stichting Lezen, 2013a). Daarnaast blijkt dat lezen een bewezen positief effect heeft op de taalvaardigheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling (Krashen, 2004; Meelis-Voorma, Moolenaar & Overmeijer, 2012; Stalpers, 2007). Maar helaas vindt een aantal kinderen lezen niet leuk. Deze kinderen vermijden het lezen, waardoor het niveau van de leesvaardigheid achterblijft ten opzichte van de ontwikkeling die van hen verwacht wordt. Een herkenbaar probleem uit de praktijk. Dit artikel beschrijft de resultaten van een bachelor-onderzoek naar de mate waarin de succesfactoren voor leesbevordering (Stichting Lezen, 2012b) zichtbaar zijn op een basisschool en een
kinderdagverblijf.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Redactioneel

Van de redactie.

Lees verder
Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder