Nieuwe online omgeving voor abonnees
Lees verder

Jaargang 21 nummer 2 2019

Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basisschool. Wie is Sylvia Drent? Talent legde haar negen stellingen voor.

Gratis
Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Gratis
De Stelling

‘Wat betreft onderwijs aan hoogbegaafden staat de aansluiting tussen po en vo nog in de kinderschoenen'
Vier betrokkenen reageren hierop. Hester Loeff: 'Vo-docenten hebben vaak weinig inzicht in de problematiek van hoogbegaafde kinderen. Als er al expertise en beleid is, blijkt dit in de praktijk moeilijk om te zetten naar goede ondersteuning voor vastlopende hoogbegaafden.'

Vergoede zorg en pgb’s bij hoogbegaafdheid

Hoe moeilijk of makkelijk is het om zorg voor hoogbegaafde kinderen vergoed te krijgen? Pedagoge en voormalig gezinsvoogd Ilse van Hout bundelde alle vragen die ze tegenkwam en schreef er een brochure over.‘ De hulpvraag goed formuleren, dat is belangrijk.’

Gaaf

In Talent zoekt Carla Desain telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit.
Deze keer:
- Als Verdriet op bezoek komt - boek van Eva Eland
- Gevaar op grote hoogte - boek van Jack Heath
- Blokken - een Tangram-achtige game
- Kunst voor kinderen – boek en bouwplaat over Van Gogh

CBS De Akker focust op executieve vaardigheden

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak moeite met plannen en organiseren. Dat leidt op de middelbare school tot problemen, waardoor het talent niet volledig tot bloei komt. CBS De Akker in Meppel onderkende het probleem en besloot stevig in te zetten op verbetering van de executieve vaardigheden.

Alle artikelen