Weten Jaargang 21 nummer 3 2019 Gratis

10 Tips van Franka: Begaafd begeleiden? Begin er gewoon aan!

Franka van Vlokhoven, intern begeleider op Jenaplanschool de Klimboom in Hendrik-Ido-Ambacht, heeft veel ervaring in het herkennen van, en lesgeven aan, hoogbegaafde leerlingen. Omdat ze merkte dat collega-leerkrachten zich daar soms onzeker over voelen, schreef ze een boek vol praktische adviezen en handvatten. Talent zette met Franka de belangrijkste tips op een rij.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Voorwoord en inhoud nummer 3 – 2019

Goed of niet goed
Gedogen. Het juridisch woordenboek heeft het over dulden, verdragen, door de vingers zien. De overheid staat oogluikend toe dat bepaalde wettelijke voorschriften worden overtreden. Bijvoorbeeld de verhandeling van softdrugs in coffeeshops of het niet handhaven van de strenge regels met betrekking tot het asielbeleid omdat we het heel inhumaan vinden om kinderen die hier opgegroeid én geworteld zijn uit te wijzen. ....

Lees verder
Joseph S. Renzulli over explorerend en onderzoekend onderwijs

‘Ik besloot onmiddellijk dat er geen curriculum zou zijn.’ De Amerikaanse psycholoog Joseph S. Renzulli werkt al meer dan 40 jaar in het veld van begaafdheid. Zijn drieringenmodel van begaafdheid, triadisch verrijkingsmodel en schoolwijd verrijkingsmodel verbeteren elke dag nog het onderwijs en welbevinden van begaafde leerlingen over de hele aardbol. Onlangs was hij in Nederland.

Lees verder