Weten Jaargang 12 nummer 1

Als leren als vanzelf gaat…

Hoogbegaafde kinderen hoeven zich vaak lange tijd niet in te spannen om goede cijfers te halen. Dat kan tot gevolg hebben dat ze niet leren leren. Vroeg of laat komen ze dan met steeds lagere cijfers thuis. Het recent ontwikkelde leervaardighedenspel en het inzetten van leerlingmentoren helpt leerlingen ‘leren leren’.

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder