Weten Jaargang 18 nummer 3

Alternatieve leerervaringen voor (potentiële) onderpresteerders

(Hoog)begaafdheid wordt vaak in één adem genoemd met onderpresteren. Het gevaar van het presteren beneden de enorme mogelijkheden van (hoog)begaafde leerlingen ligt immers altijd op de loer. Gelukkig is er steeds meer onderzoek beschikbaar met daarin handvatten hoe onderpresteren voorkomen kan worden.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud Talent 5 – 2019 en Voorwoord

Heel Holland Bakt is een populair programma. Jong en oud geniet ervan. Persoonlijk heb ik meer op met het VPRO-programma ‘Taarten van Abel’. Siemon de Jong bakt in dit programma samen met zijn jonge ‘bakkersassistenten’ kleurrijke en overdadig versierde taarten. Kinderen van 9 tot 12 kunnen bakker Siemon een brief schrijven waarom zij vinden dat iemand in het zonnetje gezet moet worden en dus een taart verdient.

Lees verder
De Stelling

‘In de begeleiding van (hoog)begaafde kinderen wordt te veel nadruk gelegd op het cognitieve aspect.’

Lees verder