Weten Jaargang 20 nummer 6 2018

Asynchrone ontwikkeling: veel leeftijden in een hoogbegaafd kind

Met de term asynchrone ontwikkeling van een hoogbegaafd kind wordt meestal bedoeld dat er een verschil is tussen de kalenderleeftijd en de mentale of intellectuele leeftijd van het kind. Bepaalde vaardigheden zullen bij hoogbegaafde kinderen sneller ontwikkelen dan bij andere kinderen. Begaafdheidsspecialist Renata Hamsikova duikt in deze bijzondere en voor velen ook verwarrende wereld.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud Talent 2 – 2020
Lees verder
Eigenwijsschool

Oud nieuws wellicht, maar toch even. Elke drie jaar worden voor het PISA-onderzoek honderdduizenden 15-jarigen in 79 landen getoetst op lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Nederland is een van de zeven landen die een dalende trend vertonen op alle gebieden. Onderzoekers wijzen er fijntjes op dat …

Lees verder