Weten Jaargang 18 nummer 3

Beelddenken is veel meer dan denken in plaatjes

Een kleine groep leerlingen denkt niet in woorden, maar in beelden. Daardoor wordt het reguliere lesmateriaal niet altijd begrepen en onthouden. Onder hoogbegaafde kinderen zitten relatief veel beelddenkers. Agnes Oosterveen-Hess begeleidt kinderen met leerproblemen. Ze geeft een aantal praktische tips om beelddenkers beter te herkennen en te begeleiden.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud en voorwoord

De nood is ineens zo hoog, dat schijnbaar alle onderwijswetten gebroken worden. Wat is of gaat er nog normaal? Renata Hamsikova schreef in een mail aan haar achterban: ‘Nu thuisonderwijs ineens mogelijk is zonder een rechtszaak, is het fijn om te ervaren hoe je hoogbegaafde kind thuis leert en zich ontwikkelt. ...

Lees verder
De Stelling: ‘Ouders moeten hun hoogbegaafde kind meer ruimte geven’

In 2017 kopte het Algemeen Dagblad: ‘Wonderkind Laurent (7) doet hartonderzoek in het AMC’. Laurent Simons had net de eerste twee jaar van het gymnasium afgerond en besloot zijn vakantie in het AMC door te brengen. Dat meldde de vader van Laurent. ‘Laurent doet zelf liever geen interviews. Hij is meer een denker dan een prater’, vertelde hij aan de verslaggever van de krant. ...

Lees verder