Weten Jaargang 19 nummer 4

Behendig in leren door zelfregulatie

Zelfregulatieve vaardigheden helpen je behendig te worden in leren. Echter, niet elk hoogbegaafd kind ontwikkelt deze vaardigheden vanzelf. Onderzoek naar de manier waarop je zelfregulatie het beste kan aanleren leverde de didactische methode ZIPcoach op, waarmee je samen met kinderen Zelfregulatie In Praktijk (ZIP) brengt. Dit artikel laat zien hoe dit er in theorie én praktijk uitziet.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder