Weten Jaargang 19 nummer 4

Behendig in leren door zelfregulatie

Zelfregulatieve vaardigheden helpen je behendig te worden in leren. Echter, niet elk hoogbegaafd kind ontwikkelt deze vaardigheden vanzelf. Onderzoek naar de manier waarop je zelfregulatie het beste kan aanleren leverde de didactische methode ZIPcoach op, waarmee je samen met kinderen Zelfregulatie In Praktijk (ZIP) brengt. Dit artikel laat zien hoe dit er in theorie én praktijk uitziet.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basisschool. Wie is Sylvia Drent? Talent legde haar negen stellingen voor.

Lees verder
Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Lees verder