Weten Jaargang 12 nummer 4

‘Bied houvast, structuur en veiligheid’

Puberende medeleerlingen, een kakofonie aan geluiden in de pauze, de complexe, ongeschreven wetten van de sociale omgang... voor jongeren met autisme is de middelbare school vaak een verwarrende omgeving. Hoe bied je begaafde jongeren met autisme de mogelijkheid hun talenten optimaal te ontwikkelen? Talent reisde voor het antwoord af naar het Brabantse Heeswijk-Dinther.

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder