Weten Jaargang 19 nummer 2

Congres ‘Talent in de klas’: Leerlingen én leraren moeten elkaar meer uitdagen

Wat is er nou mooier voor een leerkracht dan te zien hoe kinderen dankzij jouw interventies erin slagen hun talenten te ontwikkelen? Soms verloopt die ontwikkeling min of meer vanzelf, maar lang niet altijd. Met name bij hoogbegaafden is het vaak een kwestie van vallen en opstaan. Zo’n tweehonderdvijftig onderwijsprofessionals verdiepten zich in deze materie op het congres Talent in de Klas.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud en voorwoord

De nood is ineens zo hoog, dat schijnbaar alle onderwijswetten gebroken worden. Wat is of gaat er nog normaal? Renata Hamsikova schreef in een mail aan haar achterban: ‘Nu thuisonderwijs ineens mogelijk is zonder een rechtszaak, is het fijn om te ervaren hoe je hoogbegaafde kind thuis leert en zich ontwikkelt. ...

Lees verder
De Stelling: ‘Ouders moeten hun hoogbegaafde kind meer ruimte geven’

In 2017 kopte het Algemeen Dagblad: ‘Wonderkind Laurent (7) doet hartonderzoek in het AMC’. Laurent Simons had net de eerste twee jaar van het gymnasium afgerond en besloot zijn vakantie in het AMC door te brengen. Dat meldde de vader van Laurent. ‘Laurent doet zelf liever geen interviews. Hij is meer een denker dan een prater’, vertelde hij aan de verslaggever van de krant. ...

Lees verder