Opinie Jaargang 20 nummer 6 2018

De Stelling: De huidige taal- en rekenmethodes zijn prima geschikt voor leerlingen die (veel) meer aankunnen.

Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, SLO, heeft bij de taal- en rekenmethodes die tot 2010 uitkwamen, compacting- en verrijkingsprogramma's ontwikkeld. Hiermee wilde SLO stimuleren dat leerlingen die meer aankunnen geen onnodige oefen- en herhalingsstof hoefden te maken en daardoor meer ruimte kregen voor het werken aan uitdagende opdrachten. Bij de methodes die vanaf 2010 zijn verschenen, ontwikkelt SLO geen aparte programma's meer. Met als reden dat het ministerie OCW niet opnieuw geld beschikbaar wilde stellen; en dat bovendien de uitgevers beloofden dat zij de inhoud van de compacting- en verrijkingsprogramma's nu zelf in hun eigen uitgaven gingen inbedden.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud en voorwoord

De nood is ineens zo hoog, dat schijnbaar alle onderwijswetten gebroken worden. Wat is of gaat er nog normaal? Renata Hamsikova schreef in een mail aan haar achterban: ‘Nu thuisonderwijs ineens mogelijk is zonder een rechtszaak, is het fijn om te ervaren hoe je hoogbegaafde kind thuis leert en zich ontwikkelt. ...

Lees verder
De Stelling: ‘Ouders moeten hun hoogbegaafde kind meer ruimte geven’

In 2017 kopte het Algemeen Dagblad: ‘Wonderkind Laurent (7) doet hartonderzoek in het AMC’. Laurent Simons had net de eerste twee jaar van het gymnasium afgerond en besloot zijn vakantie in het AMC door te brengen. Dat meldde de vader van Laurent. ‘Laurent doet zelf liever geen interviews. Hij is meer een denker dan een prater’, vertelde hij aan de verslaggever van de krant. ...

Lees verder