Opinie Jaargang 20 nummer 6 2018

De Stelling: De huidige taal- en rekenmethodes zijn prima geschikt voor leerlingen die (veel) meer aankunnen.

Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, SLO, heeft bij de taal- en rekenmethodes die tot 2010 uitkwamen, compacting- en verrijkingsprogramma's ontwikkeld. Hiermee wilde SLO stimuleren dat leerlingen die meer aankunnen geen onnodige oefen- en herhalingsstof hoefden te maken en daardoor meer ruimte kregen voor het werken aan uitdagende opdrachten. Bij de methodes die vanaf 2010 zijn verschenen, ontwikkelt SLO geen aparte programma's meer. Met als reden dat het ministerie OCW niet opnieuw geld beschikbaar wilde stellen; en dat bovendien de uitgevers beloofden dat zij de inhoud van de compacting- en verrijkingsprogramma's nu zelf in hun eigen uitgaven gingen inbedden.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud Talent 2 – 2020
Lees verder
Eigenwijsschool

Oud nieuws wellicht, maar toch even. Elke drie jaar worden voor het PISA-onderzoek honderdduizenden 15-jarigen in 79 landen getoetst op lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Nederland is een van de zeven landen die een dalende trend vertonen op alle gebieden. Onderzoekers wijzen er fijntjes op dat …

Lees verder