Weten Jaargang 18 nummer 6

Een andere kijk op onderpresteren

Na 'Een andere kijk op hoogbegaafdheid' wisten Esther de Boer, Nathalie van Kordelaar en Mariken Althuizen van geen ophouden en schreven 'Een andere kijk op onderpresteren'. Met hun verfrissende blik op beide onderwerpen geven ze ruimte aan het hele kind; de
hoogte van het IQ en prestatie zijn minder belangrijk. ‘Kinderen weten wel wat ze nodig hebben, maar niemand luistert echt.’

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder