Doen Jaargang 20 nummer 5 2018

Een serious game voor leerkrachten over hoogbegaafdheid

Leerkrachten ervaren handelingsverlegenheid in de signalering van hoogbegaafde leerlingen en het afstemmen van begeleiding op de onderwijsbehoeften van deze doelgroep. Waarom wordt er eigenlijk nog zo weinig aandacht gericht op de houding van de leerkracht? De game ‘De Meester de Baas’ wil hierin verandering brengen. In ongeveer een half uur wordt de leerkracht uitgedaagd om zijn eigen beeld van hoogbegaafdheid weer te geven. De opbouw van de game gaat van redelijk abstract (kenmerken van hoogbegaafdheid) naar meer concreet (handelingsrepertoire van de leerkracht).

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder