Doen Jaargang 20 nummer 5 2018

Een serious game voor leerkrachten over hoogbegaafdheid

Leerkrachten ervaren handelingsverlegenheid in de signalering van hoogbegaafde leerlingen en het afstemmen van begeleiding op de onderwijsbehoeften van deze doelgroep. Waarom wordt er eigenlijk nog zo weinig aandacht gericht op de houding van de leerkracht? De game ‘De Meester de Baas’ wil hierin verandering brengen. In ongeveer een half uur wordt de leerkracht uitgedaagd om zijn eigen beeld van hoogbegaafdheid weer te geven. De opbouw van de game gaat van redelijk abstract (kenmerken van hoogbegaafdheid) naar meer concreet (handelingsrepertoire van de leerkracht).

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basisschool. Wie is Sylvia Drent? Talent legde haar negen stellingen voor.

Lees verder
Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Lees verder