Doen Jaargang 20 nummer 5 2018

Een serious game voor leerkrachten over hoogbegaafdheid

Leerkrachten ervaren handelingsverlegenheid in de signalering van hoogbegaafde leerlingen en het afstemmen van begeleiding op de onderwijsbehoeften van deze doelgroep. Waarom wordt er eigenlijk nog zo weinig aandacht gericht op de houding van de leerkracht? De game ‘De Meester de Baas’ wil hierin verandering brengen. In ongeveer een half uur wordt de leerkracht uitgedaagd om zijn eigen beeld van hoogbegaafdheid weer te geven. De opbouw van de game gaat van redelijk abstract (kenmerken van hoogbegaafdheid) naar meer concreet (handelingsrepertoire van de leerkracht).

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud Talent 5 – 2019 en Voorwoord

Heel Holland Bakt is een populair programma. Jong en oud geniet ervan. Persoonlijk heb ik meer op met het VPRO-programma ‘Taarten van Abel’. Siemon de Jong bakt in dit programma samen met zijn jonge ‘bakkersassistenten’ kleurrijke en overdadig versierde taarten. Kinderen van 9 tot 12 kunnen bakker Siemon een brief schrijven waarom zij vinden dat iemand in het zonnetje gezet moet worden en dus een taart verdient.

Lees verder
De Stelling

‘In de begeleiding van (hoog)begaafde kinderen wordt te veel nadruk gelegd op het cognitieve aspect.’

Lees verder