Weten Jaargang 19 nummer 4

GGZ worstelt met begeleiding van hoogbegaafden

Mirjam Terpstra is sociotherapeut geweest bij GGZ Centraal en is moeder van twee hoogbegaafde kinderen. Bij het NCOI rondde Mirjam haar studie SPH af met een onderzoek naar het signaleren van hoogbegaafden binnen de GGZ. ‘De uitkomsten zijn opmerkelijk. ‘Binnen de GGZ was dit onderzoek zeker een eye-opener.’ Een persoonlijk relaas van haar zoektocht.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder