Weten Jaargang 21 nummer 4 2019

HB Portret Merlijn Vis (11), groep 7

Hoe vind je het om heel slim te zijn? ‘Soms is dat wel fijn. Maar het is saai als ik in de klas moet luisteren naar uitleg terwijl ik het al lang begrijp. Dan ga ik maar vast de opdracht bekijken of een beetje met mijn spullen rommelen. Ik speel bijvoorbeeld dat mijn potlood levend is en tegen mijn gum gaat vechten. Ik zou liever hebben dat ze aan iedereen vragen: ‘Snap je het al of nog niet?’ En dan alleen uitleg geven aan wie het nog niet snapt. En dat de anderen dan door mogen werken. Bij rekenen gaat dat al zo; dan zit ik bij de pluskinderen.’

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud en voorwoord

De nood is ineens zo hoog, dat schijnbaar alle onderwijswetten gebroken worden. Wat is of gaat er nog normaal? Renata Hamsikova schreef in een mail aan haar achterban: ‘Nu thuisonderwijs ineens mogelijk is zonder een rechtszaak, is het fijn om te ervaren hoe je hoogbegaafde kind thuis leert en zich ontwikkelt. ...

Lees verder
De Stelling: ‘Ouders moeten hun hoogbegaafde kind meer ruimte geven’

In 2017 kopte het Algemeen Dagblad: ‘Wonderkind Laurent (7) doet hartonderzoek in het AMC’. Laurent Simons had net de eerste twee jaar van het gymnasium afgerond en besloot zijn vakantie in het AMC door te brengen. Dat meldde de vader van Laurent. ‘Laurent doet zelf liever geen interviews. Hij is meer een denker dan een prater’, vertelde hij aan de verslaggever van de krant. ...

Lees verder