Weten Jaargang 20 nummer 1 2018

‘Heel slim en toch een leerprobleem, hoe kan dat?’

Interview met orthopedagoog Evelyn Kroesbergen. Ze verruilde per 1 september de universiteit in Utrecht voor die in Nijmegen. Aan de Radboud Universiteit is zij nu aangesteld als hoogleraar orthopedagogiek. ‘Bij mijn leerstoel Leerproblemen horen natuurlijk ook de leerproblemen van hoogbegaafde kinderen.’ Talent vroeg naar haar onderzoeksplannen.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder