Weten Jaargang 18 nummer 2

Het kind als uitgangspunt

‘Onderwijsaanpassingen voor hoog begaafden zijn vaak goed voor alle leerlingen. Ontwikkeling op eigen tempo en niveau, focussen op talent, vaardigheden trainen, onderzoekend leren, stimulans van creatief denken - dat past bij uitstek bij het kind van nu in de wereld van nu. Willen wij onderwijs dat met de tijd meegaat, dan ontkomen we niet aan een fundamentele onderwijsvernieuwing.’

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en inhoud

Op internet vind je veel gratis IQ-’testjes’. Zonder uitzondering kun je stellen dat gratis tests nooit echt betrouwbare metingen opleveren. Ze zijn daarvoor simpelweg te kort of bijvoorbeeld niet genormeerd. Reken bij gratis tests dus niet op een ‘echt’ IQ-cijfer, valt te lezen op een populaire testsite. De reden daarom deze tests onbetrouwbaar zijn, geven ze er zelfs bij. ‘Heel vaak ontvang je een hoge score puur om je een goed gevoel te geven.’ Wel eerlijk, toch! In echte professionals hebben ze wel vertrouwen. ‘Professionele IQ-tests …

Lees verder
De Stelling: ‘Het is tijd voor een revolutie in het onderwijs aan hoogbegaafden’

Als het waar is – zoals Renata Hamsikova beweert – dat een hoogbegaafde leerling de basisschoolstof in twee jaar kan voltooien in plaats van in acht. .… Dan zullen we een revolutie moeten ontketenen en het roer volledig moeten omgooien. Want dan redden we het zeker niet met kleine aanpassingen in het bestaande onderwijs, met een plusklas eens per week.

Lees verder