Weten Jaargang 18 nummer 2

Het kind als uitgangspunt

‘Onderwijsaanpassingen voor hoog begaafden zijn vaak goed voor alle leerlingen. Ontwikkeling op eigen tempo en niveau, focussen op talent, vaardigheden trainen, onderzoekend leren, stimulans van creatief denken - dat past bij uitstek bij het kind van nu in de wereld van nu. Willen wij onderwijs dat met de tijd meegaat, dan ontkomen we niet aan een fundamentele onderwijsvernieuwing.’

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder