Weten Jaargang 16 nummer 5

Het topograf

"Ik kan de hoogbegaafde kids die ik tegenkom ruwweg in 2 groepen indelen: degenen die hun topo niet of nauwelijks leren en steeds tienen halen voor toetsen en degenen die het maar niet geleerd krijgen en voor geen enkele topotoets voldoende scoren. Beide groepen zijn in het topograf gekukeld: ze profiteren niet of nauwelijks van het vak topografie op de basisschool."

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder