Weten Jaargang 13 nummer 5

Hoogbegaafd denken is een manier van zijn

Een gesprek over denken en intelligentie met Frank de Mink en Truus van der Kaaij, beiden gelauwerd in hoogbegaafdenland, leidt tot een passievol gesprek over de theorie van Dabrowski. ‘IQ-testen alleen zijn niet voldoende. Er is een kwalitatief en meerlagig begrip nodig voor hoogbegaafdheid.’

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder