Weten Jaargang 13 nummer 3

Hoogbegaafd studeren

Universiteiten zoeken voortdurend toptalent, maar hoogbegaafde jongeren verliezen vaak op de middelbare school al hun motivatie om te leren en haken af. Hoe kan een universiteit positief bijdragen en tegelijkertijd de instroom van excellente nieuwe studenten veilig stellen? De Technische Universiteit Eindhoven vroeg het de doelgroep
zelf en organiseerde een leerlingenconferentie voor meer dan honderd hoogbegaafde jongeren.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basisschool. Wie is Sylvia Drent? Talent legde haar negen stellingen voor.

Lees verder
Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Lees verder