Weten Overig Gratis

‘Hoogbegaafde kinderen krijgen steeds vaker psychiatrische diagnose, zoals ADHD of autisme’

Dat stelt dr. Lianne Hoogeveen van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in NRC Handelsblad.

"Wij zien sinds enkele jaren steeds vaker hoogbegaafde kinderen en jongeren met een psychiatrische diagnose. In veel van die gevallen twijfelen wij of die diagnose terecht gesteld is", aldus Hoogeveen. Hoogeveen zegt dat veel scholen zich geen raad weten met het problematische gedrag van drukke of juist teruggetrokken hoogbegaafde leerlingen. Voortgezet speciaal onderwijs is is volgens haar geen optie, omdat het hoogste niveau daar havo is. Ook zitten deze leerlingen daar volgens de landelijke organisatie Bureau Onderwijsconsulenten niet op de goede plaats omdat dit onderwijs hen cognitief onvoldoende te bieden heeft. Tot 2011 was het onduidelijk hoeveel leerlingen een dubbele diagnose, zoals hoogbegaafdheid en adhd, hadden. Hoogeveen vindt dat psycholen voorzichtiger moeten zijn met het trekken van conclusies. "Een kind dat onvoldoende wordt uitgedaagd kan gedrag vertonen dat lijkt op een stoornis." "Een psychiatrische diagnose is een beschrijving van gedrag en dat maakt het héél ingewikkeld."

Lees het hele bericht: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/18/vaker-diagnose-die-niet-klopt-bij-hoogbegaafden-1628239-a1506611

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder