Weten Jaargang 17 nummer 2

Hoogbegaafdheid in Nederland door een Amerikaanse bril

Twee uitwisselingsstudenten van de University of Florida, Molly Ahearn (22 jaar) en Gayle Courtney (21 jaar), kwamen van september tot en met november 2014 naar het Radboud Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (Radboud CBO) met één doel: het onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen in Nederland leren kennen. Wat was hun indruk?

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder