Weten Jaargang 13 nummer 2

In- of exclusief onderwijs voor hoogbegaafden? Zo zwart-wit is het helemaal niet

‘Houd hoogbegaafde kinderen zo veel mogelijk binnen het reguliere onderwijs’, vindt Sylvia Drent, adviseur hoogbegaafdheid in het basisonderwijs. ‘Veel hoogbegaafde kinderen denken heel anders en komen pas in een Leonardoklas aan hun trekken, vindt Natasja Vranken, directeur van de Leonardostichting. In een gesprek onderbouwen de twee bevlogen vrouwen hun stelling, die helemaal niet zo zwart-wit blijkt te zijn.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en inhoud nummer 3 – 2019

Goed of niet goed
Gedogen. Het juridisch woordenboek heeft het over dulden, verdragen, door de vingers zien. De overheid staat oogluikend toe dat bepaalde wettelijke voorschriften worden overtreden. Bijvoorbeeld de verhandeling van softdrugs in coffeeshops of het niet handhaven van de strenge regels met betrekking tot het asielbeleid omdat we het heel inhumaan vinden om kinderen die hier opgegroeid én geworteld zijn uit te wijzen. ....

Lees verder
10 Tips van Franka: Begaafd begeleiden? Begin er gewoon aan!

Franka van Vlokhoven, intern begeleider op Jenaplanschool de Klimboom in Hendrik-Ido-Ambacht, heeft veel ervaring in het herkennen van, en lesgeven aan, hoogbegaafde leerlingen. Omdat ze merkte dat collega-leerkrachten zich daar soms onzeker over voelen, schreef ze een boek vol praktische adviezen en handvatten. Talent zette met Franka de belangrijkste tips op een rij.

Lees verder