Weten Jaargang 13 nummer 2

In- of exclusief onderwijs voor hoogbegaafden? Zo zwart-wit is het helemaal niet

‘Houd hoogbegaafde kinderen zo veel mogelijk binnen het reguliere onderwijs’, vindt Sylvia Drent, adviseur hoogbegaafdheid in het basisonderwijs. ‘Veel hoogbegaafde kinderen denken heel anders en komen pas in een Leonardoklas aan hun trekken, vindt Natasja Vranken, directeur van de Leonardostichting. In een gesprek onderbouwen de twee bevlogen vrouwen hun stelling, die helemaal niet zo zwart-wit blijkt te zijn.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basisschool. Wie is Sylvia Drent? Talent legde haar negen stellingen voor.

Lees verder
Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Lees verder