Weten Jaargang 21 nummer 3 2019

Joseph S. Renzulli over explorerend en onderzoekend onderwijs

‘Ik besloot onmiddellijk dat er geen curriculum zou zijn.’ De Amerikaanse psycholoog Joseph S. Renzulli werkt al meer dan 40 jaar in het veld van begaafdheid. Zijn drieringenmodel van begaafdheid, triadisch verrijkingsmodel en schoolwijd verrijkingsmodel verbeteren elke dag nog het onderwijs en welbevinden van begaafde leerlingen over de hele aardbol. Onlangs was hij in Nederland.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud en voorwoord

De nood is ineens zo hoog, dat schijnbaar alle onderwijswetten gebroken worden. Wat is of gaat er nog normaal? Renata Hamsikova schreef in een mail aan haar achterban: ‘Nu thuisonderwijs ineens mogelijk is zonder een rechtszaak, is het fijn om te ervaren hoe je hoogbegaafde kind thuis leert en zich ontwikkelt. ...

Lees verder
De Stelling: ‘Ouders moeten hun hoogbegaafde kind meer ruimte geven’

In 2017 kopte het Algemeen Dagblad: ‘Wonderkind Laurent (7) doet hartonderzoek in het AMC’. Laurent Simons had net de eerste twee jaar van het gymnasium afgerond en besloot zijn vakantie in het AMC door te brengen. Dat meldde de vader van Laurent. ‘Laurent doet zelf liever geen interviews. Hij is meer een denker dan een prater’, vertelde hij aan de verslaggever van de krant. ...

Lees verder