Weten Jaargang 21 nummer 3 2019

Joseph S. Renzulli over explorerend en onderzoekend onderwijs

‘Ik besloot onmiddellijk dat er geen curriculum zou zijn.’ De Amerikaanse psycholoog Joseph S. Renzulli werkt al meer dan 40 jaar in het veld van begaafdheid. Zijn drieringenmodel van begaafdheid, triadisch verrijkingsmodel en schoolwijd verrijkingsmodel verbeteren elke dag nog het onderwijs en welbevinden van begaafde leerlingen over de hele aardbol. Onlangs was hij in Nederland.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud Talent 5 – 2019 en Voorwoord

Heel Holland Bakt is een populair programma. Jong en oud geniet ervan. Persoonlijk heb ik meer op met het VPRO-programma ‘Taarten van Abel’. Siemon de Jong bakt in dit programma samen met zijn jonge ‘bakkersassistenten’ kleurrijke en overdadig versierde taarten. Kinderen van 9 tot 12 kunnen bakker Siemon een brief schrijven waarom zij vinden dat iemand in het zonnetje gezet moet worden en dus een taart verdient.

Lees verder
De Stelling

‘In de begeleiding van (hoog)begaafde kinderen wordt te veel nadruk gelegd op het cognitieve aspect.’

Lees verder