Weten Jaargang 19 nummer 5

Kiezen voor differentiatie door de eigen leerkracht en in de eigen klas

In de wetenschappelijke literatuur wordt het belang van de vroegtijdige stimulering van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong steeds sterk in de verf gezet. Het is dan ook verbazingwekkend dat er zo weinig boeken verschijnen over cognitieve stimulering en persoonlijkheidsbegeleiding van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en inhoud

Op internet vind je veel gratis IQ-’testjes’. Zonder uitzondering kun je stellen dat gratis tests nooit echt betrouwbare metingen opleveren. Ze zijn daarvoor simpelweg te kort of bijvoorbeeld niet genormeerd. Reken bij gratis tests dus niet op een ‘echt’ IQ-cijfer, valt te lezen op een populaire testsite. De reden daarom deze tests onbetrouwbaar zijn, geven ze er zelfs bij. ‘Heel vaak ontvang je een hoge score puur om je een goed gevoel te geven.’ Wel eerlijk, toch! In echte professionals hebben ze wel vertrouwen. ‘Professionele IQ-tests …

Lees verder
De Stelling: ‘Het is tijd voor een revolutie in het onderwijs aan hoogbegaafden’

Als het waar is – zoals Renata Hamsikova beweert – dat een hoogbegaafde leerling de basisschoolstof in twee jaar kan voltooien in plaats van in acht. .… Dan zullen we een revolutie moeten ontketenen en het roer volledig moeten omgooien. Want dan redden we het zeker niet met kleine aanpassingen in het bestaande onderwijs, met een plusklas eens per week.

Lees verder