Weten Jaargang 19 nummer 3

Kunnen hoogbegaafden goede leiders worden?

De ouders van Gert-Jan, van wie aangetoond was dat hij hoogbegaafd is, wilden heel graag dat hun zoon zou uitgroeien tot een goede leider. Maar Gert-Jan wilde dat zelf eigenlijk helemaal niet. Toch bracht hij het tot een leidinggevende positie. Leidinggeven en hoogbegaafdheid leven soms op gespannen voet met elkaar. Wat kunnen of moeten we eraan doen?

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder